Tatueringsdax

Då var det dags att visa lite patriotism. I morgon ska jag tatuera in det äldsta statsvapnet som finns- Moder Sveas tre kronor. Dem kommer att förgylla min axel. Jag ska göra dem i klassisk skuggad form. Jag läst på lite om dem och det var då jag bestämde mig.


                                                                                           

"Historien om Sveriges riksvapen Tre kronor är minst sagt spännande! Från ett väl dokumenterat fynd i Avignon, Frankrike, vet vi att de tre kronorna användes som svensk rikssymbol år 1336, men redan 75 år tidigare fanns de på mynt från Sverige. Från tiden då Magnus Ladulås regerade, d v s 1200-talet, finns tre kronor avbildade som rikssymbol och därefter har kungarna Magnus Eriksson och Albrecht av Mecklenburg använt dessa som symboler för Sverige och den svenska kungamakten. I den tyska staden Kölns enorma katedral finns relikerna efter de tre vise männen eller heliga tre konungar, som de också kallas, bevarade.

Man vet att dessa tre guldskrin från början var försedda med kungakronor i rent guld. Våra historiker tror att den med tiden alltmer fromme Magnus Ladulås som tecken på sin vallfärd till Köln tog de tre kronorna som sitt vapen. De tre kronorna fanns dock redan under 1100-talet, då som symbol för Fadern, Sonen och den Helige Ande.
Moderna historiker hävdar att de första svenska kungarna och den framväxande kristendomen tog hjälp av varandra för att skaffa sig makt över det landområde som senare kom att kallas Sverige.

Det svenska riksvapnet Tre Kronor har använts som symbol i obruten följd fram till våra dagar och är idag världens äldsta, i fullt bruk använda statssymbol."


http://www.svenskamedalj.se/cgi-bin/bin/news.cgi?actionID=appDetailNews&newsId=12&mode=

Jag har fler tattar på g men denna kommer jag börja med och det blir min andra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0