Vi kom tillbaka levande

Lördagen blev så bra som jag trodde. Vädret vid Utö var strålande. Det var kanske lite för mycket blåst men annars var det lysande. Vi tog första båten och hittade ganska omgående kajakuthyraren. Hmm, fick se en en skylt med vad det kostar om man förstör kajaken och annat. Ehhh, 26000 för ett hål...

Vi fick lite småtips och dem lugnande orden att han bara visste om en person som lyckats välta en K2. Det var någon lirare som stod upp och fiskade medan hans flickvän paddlade. I samma veva kom det en båt och dem välte. Såna extrem grejer gör man ju bara om man är lite korkad. Efter pratet med uthyraren blev det ändrade planer om riktningen. Det blev att paddla mot norr eftersom det skulle vara mer privat och ha fina vikar i lä. På kartan såg det ut att finnas en hel del intressanta ställen.

Vi paddlade iväg till en ögrupp 5 km norr om Utö. Vi körde ett "pitstop" med lite kaffe och sen hittade vi ett bra ställe. Det blev lite letande eftersom 2 segelbåtar hade tagit dem vikarna vi tänkte gå in i. Till slut hittade vi ett lugnt ställe i lä. Det var bara av med dem blöta kläderna, lägga sig ned på en klippa och sola. Solen tog riktigt bra. Det är verkligen något speciellt med solen i skärgården.  Anna hade solglasögon på sig och såg ut som en söt tvättbjörn när dagen var slut. Hon hade fina vita ringar runt ögonen.

Jag lyckades döda en myra och någon äcklig stekel med min elektriska insektsdödare. Men, när jag satt där och gosade lite med Anna så vad fan händer !? Jo, en riktigt stor och äcklig skalbagge (timmerman) landar på min bara kropp, *flax*- *skak*- *spring*! Varför landar insekterna alltid på mig!? Nyckelpigan som landade på mig en stund före detta klarar jag av men inte ett sånt här odjur. Nåja, slapp få något bett iallafall. Timmermän kan bitas så in i helvete. På hemvägen hade vi medvind och jag satt som på ditvägen, längst bak. Jag styrde när det nu gick. Det var höga vågor så rodret lyftes upp ur vattnet. Nackdelen med att sitta längst bak var att jag fick allt vatten dit. Dels när Anna skulle ta kraftiga paddeldrag och när vågorna sköljde in. Jag blev ganska så blöt och det är ju något att komma ihåg till nästa gång. Jag fick en fin träningsvärk av denna lilla paddling. Jag har använt muskler jag inte trodde fanns :o)

Det är bara att be till vädergudarna om bra väder på helgen vecka 26. Då ska vi paddla lite längre och tälta. Vi har sett några intressanta öar som verkar vara lite spännande.

Söndagen har varit lugn o skön. När det är regn och rusk är det perfekt att slöa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0